Is guarana een gezondere alternatief voor koffie?

Hallo,

Ik vroeg me af of guarana een gezondere alternatief voor koffie is?

Dus:

+ Is het effect vergelijkbaar met koffie?
+ Kun je beter een guarana drank of een guarana capsule innemen?
+ Zijn de bijwerkingen van guarana sterker of minder dan dat van koffie?
+ Kun je verslaafd worden van guarana?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat bij mij heel erg hielp voor extra energie was niet koffie of iets anders met een oppeppend middel, maar gewoon genoeg slapen en gezond eten.
Veel groente, minder koekjes etc.

Het beste antwoord

Nee. Lijkt mij niet gezonder.
De bes is het nootachtig zaadje van een klimplant die groeit in het Amazonebekken in Brazil en bevat hoge concentraties aan cafeïne, veel hoger dan in koffie, thee of frisdranken gevonden wordt. In de Verenigde Staten wordt guarana als veilig beschouwd.
Guarana is de sterkste van alle cafeïne drugs, wel drie maal sterker dan koffie.

Net als met andere cafeïnehoudende producten moeten mensen met hartproblemen of hoge bloeddruk oppassen wanneer ze grote hoeveelheden guaraná nuttigen.
En net als bij cafeïne werkt het vochtafdrijvend.
Het gebruik van guaraná in combinatie met bepaalde bloedverdunners (coumarine-derivaten) kan leiden tot levensgevaarlijke bloedingen.

Het ligt er dus maar helemaal aan in welke vorm je het wilt innemen.

Guarana heeft krachtige stimulerende effecten, maar geeft niet dezelfde kriebels als koffie. De bindende factor bij guarana cafeïne heeft een remmende werking op honger- en dorstgevoelens.
Ik weet nog wel dat het in veel "afslankpillen" zat. (of nog zit).

Het fungeert ook als een milde antidepressiva en er is gezegd dat het afrodisiacum effecten heeft. MAAR: Vreemd genoeg zijn sommige mensen immuun voor de effecten van guarana (en zijn zelfs meer vermoeid), zelfs bij hoge doses.
Bijwerkingen zijn persoonlijk en dus niet te voorspellen.

Dus als jij hier je geld aan wilt uitgeven,
zul je zelf een middel moeten zoeken met een redelijke, maar niet te hoge dosis guarana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over wel of niet gezonder doe ik liever geen uitspraken, maar hier wat gegevens:

Het verschil met cafeïne in koffie, thee, chocolade en cola is dat de cafeïne in deze vorm beter en geleidelijker door het lichaam wordt opgenomen.

Theoretisch gezien is het mogelijk om een overdosis cafeïne of guarana binnen te krijgen. Een fatale dosis wordt geschat op 10 gram pure cafeïne/guaranine (in een keer ingenomen!). Guaranazaden bevatten hoogsten 10% cafeïne, dus wanneer je minstens 100 gram guaranazaden in een keer doorslikt kan het vervelend worden.

Als je de bron bekijkt krijg je nog wat meer achtergrondinformatie.